Farlige transfett - viktig Informasjon

Farlige transfett - viktig Informasjon

Medvetne konsumenter, dvs. De som er kjent med sammensetningen av mat eller har for vane å lese ingredienslisten på pakkingen har sannsynligvis kommet over begrepet ”transfett”. Vi introduserer hva som ligger bak dette navnet, og hva det förer til, hvis vi forbruker dem.

God fett, dålig fett

En normal menneske bør bruke 25-30% i sitt kosthold energi fra fett. Like viktig som kvantitet er kvalitet. Sunn og mest ønskelig er enumettede fettsyrer (finnes i nøtter, oljer utvunnet fra rapsolje, avokado og oliven) og flerumettede fettsyrer (finnes i fisk, valnøtter, solsikkerfrø, vegetabiliske oljer, sesam). Vi kan også konsumere mettet fett (smør, ost, kjøtt og kjøttprodukter, melk, kokosnøtter, palmeolje, kringle, fett fra baking), men i det siste, bør vi i stor grad redusere fra kosten vår.

Transfett - grunnleggende info

Trans fett er vegetabilisk fett som er endret på molekylært nivå når det tilsettes hydrogen. I praksis betyr dette at de byttet til fast dvs kurert. Men en slik forandring har alvorlige konsekvenser for riktig funksjon av menneskekroppen.

Vær oppmerksom! Skadelig!

Resultater fra flere studier og vitenskapelige tekster tar opp høy skadevirkninger av forbruket av transfett. F.eks. så har forskere fra Harvard University i USA fant at selv en porsjon pommes frites eller ca 7 gram fet forbruk hver dag øker risikoen for hjertesykdom med 50%. Lignende tall viser til risikoen for å utvikle diabetes. I tillegg er forskning under måte (så langt) som bekrefter risiko for utvikling av kreft på grunn av forbruket av denne type fett. En fransk dame Francoise Clavel-Chapelon viser at risikoen for brystkreft hos kvinner øker med nesten dobbelt så mye hvis du spiser transfett. Ernæringseksperter verden over anbefaler enstemmig å ikke konsumere matvarer som inneholder hydrogenert fett.

Trans fett finnes i følgende produkter:

Noen fett til steking og smør av skjemaet, margarin til baking,

kjeks, potetgull, kaker fylt med fettmasse,

noen frokostblandinger, crunchy granola,

majones:

kaffe krem pulver,

produkter stekt i fett oppvarmde flere ganger (pommes frites, donuts, kaker).